Vi glæder os alle rigtig meget til igen at komme ud og være med til at understøtte det lokale samarbejde på de statslige arbejdspladser!
Kære læser
Ligesom alle andre, er vi i Samarbejdssekretariatet også optaget af den gradvise genåbning af Danmark. Optaget af hvornår vi kan komme ud og møde jer på jeres arbejdspladser. Optaget af om der under den lange nedlukningsperiode er opstået behov for nye tilbud. Men ét er sikkert: Vi glæder os alle rigtig meget til igen at komme ud og være med til at understøtte det lokale samarbejde på de statslige arbejdspladser!
Genåbningen sker sektorvis og geografisk forskelligt, og det betyder i praksis, at vi på nuværende tidspunkt igen kan tilbyde at afholde kurser på nogle statslige arbejdspladser, mens vi på andre statslige arbejdspladser ikke kan tilbyde undervisning med fysisk tilstedeværelse. Fælles for alle arbejdspladser er dog tilbuddet om et virtuelt kursus for nyudpegede medlemmer af SU. Vi planlægger at opretholde dette kursustilbud til ind i efteråret 2021, således at der løbende vil være mulighed for denne undervisningsform så længe der er behov for det.
Fælles er også, at vi meget gerne tager mod bookning af kurser og temadage til, når I er ”på den anden side”. Vores afbudspolitik gør, at det er relativt omkostningsfrit for jer som arbejdsplads at forhåndsbooke et kursus, da bookninger kan aflyses grundet coronaforhold/nedlukning helt indtil 5 dage før planlagt afholdelse uden beregning. Vi gør selvfølgelig vores til – i samarbejde med jer – at sikre en sikker kursusafholdelse uden smittefare. I kan se vores retningslinjer for afholdelse af fysiske kurser her. Og så kan I, i denne artikel, få et unikt indblik i de overvejelser, vores undervisere gør sig, for at sikre, at deltagerne får størst muligt udbytte af undervisningen, samtidig med at retningslinjerne overholdes.
I kan med fordel overveje, om I ønsker at afholde en evalueringsdag i efteråret. Vi tilbyder 5 arbejdspladser en gratis faciliteret evaluering af SU-arbejdet ved brug af vores reviderede evalueringsværktøj. Faciliteringen gennemføres af en af vores rutinerede SU-undervisere, der har styr på Samarbejdsaftalen såvel som erfaring med SU-arbejdet i praksis. ”Prisen” for jer er blot at gøre os klogere på, hvordan I oplever at værktøjet fungerer.
Derudover kan vi nævne, at vi de sidste par måneder har afholdt en række webinarer, der har til formål at give inspiration til SU-arbejdet. I kan stadig nå med til de sidste webinarer, ved at tilmelde dig her.
Et af webinarene var med Malene Friis Andersen, der er en af landets førende forskere i hvordan corona-perioden påvirker arbejdsfællesskabet. Og som Malene pointerede: ”Hvis det ikke er nu vi skal bruge SU, hvis det ikke er nu, vi skal bruge det potentiale, der ligger i den danske model – hvornår er det så?”. Du kan læse mere om Malenes hovedpointer her, samt hvad Samarbejdsaftalen giver af opgaver til SU i forbindelse med arbejdspladsens håndtering af nedlukningsperioden og den nu forestående genåbning i vores blogindlæg her.
Som altid skal I endelig kontakte os, hvis I har spørgsmål til Samarbejdsaftalen eller behov for råd eller vejledning.
God læselyst – og del gerne nyhedsbrevet med dine kollegaer.
På sekretariatets vegne,
Magnus Bryde og Pia Lassen