Hvordan kan samarbejdsudvalgene understøtte trivsel og opgavevaretagelse under coronakrisen?’ var overskriften på vores webinar, som vi afholdt 10.2.2021. Her stod psykolog og forsker, Malene Friis Andersen, for oplæg og facilitering. I denne artikel vil vi dykke ned i den spændende viden, som blev præsenteret på webinaret, herunder hvordan coronakrisen har påvirket arbejdsfællesskaber, hvilke problematikker der fylder og ikke mindst, hvordan samarbejdsudvalget kan være med til at løse dem.
Coronakrisen er en såkaldt emergerende krise, hvilket vil sige en krise i fortsat udvikling. Som vi alle ved, har krisen nu stået på i et år, og alle arbejdspladser i Danmark har været omfattet af krisen. Det er med andre ord en situation, som ingen har prøvet at stå i før. Arbejdspladserne står derfor over for en række hidtil ukendte problematikker, hvor det er afgørende at spille hinanden gode.
Hvordan påvirker krisen arbejdsfællesskabet?
Malene pointerede, at det sætter sine spor i arbejdsfællesskabet, når vi i et helt år har levet med en krise, hvor vores hverdag har været påvirket af forandringer og uforudsigelighed. Der har mange steder indfundet sig en utålmodighed og mathed, der gør, at vi er blevet mere sensible og irritable, hvilket i sidste ende kan ende med at få konsekvenser for både trivsel og opgaveløsning. Det kan dermed hurtigt påvirke vores relationer på arbejdspladsen – både de sociale og faglige. Som pointeret af Malene, så fylder ”det organisatoriske bøvl”, der er på alle arbejdspladser, mere, fordi det ikke længere ”fortyndes” af de gode kollegadrøftelser, de fede møder, frokosten i kantinen, de gode sparringer og de mange andre gode ting, der ved at være en del af et arbejdsfællesskab. Og så kommer vi alle til at bide lidt mere af hinanden. Være mere utålmodige over for hinanden. Frustrationer, vi normalt blot trækker på skulderen i forhold til, mærkes voldsommere, fordi vi alle er under pres. Der ligger derfor en vigtig organisatorisk opgave i at få genskabt rummeligheden, genfinde forståelse over for hinanden, og genfinde medfølelse over for hinanden.
Samarbejdsudvalgets opgaver ift. at sikre revitalisering af ressourcefaktorerne
Det er alt lige fra de nære arbejdsfællesskaber til organisatoriske udfordringer, der skaber behovet for drøftelser i samarbejdsudvalget. Der kan derfor være inspiration at hente i arbejdsmiljøforskningen i forhold til, hvordan der kan ske en revitalisering af de ressourcer, der kan gøre en forskel for arbejdsfællesskabet.
I arbejdsmiljøforskningen arbejdes der med 6 guldkorn, der er afgørende for medarbejdernes trivsel. Disse er: indflydelse, mening, forudsigelighed, social støtte, belønning og tilpassede krav. En måde at revitalisere det psykiske arbejdsmiljø kan være ved undersøge, om der på arbejdspladsen opleves problemer med et eller flere af disse elementer, og dermed sætte særligt fokus på netop det.
En måde at sikre indflydelse og mening på kan netop være ved at have disse drøftelser i SU-regi, fordi det er her, at medarbejderrepræsentanter er med til at kvalificere ledelsesmæssige beslutninger. Ved at drøfte de forskellige påtænkte ledelsesmæssige beslutninger og den proces, der skal være omkring disse, skabes en følelse af indflydelse og tilhørsforhold. Og det er helt essentielt, fordi netop følelsen af tilhørsforhold er noget af det, der er ved at smuldre mange steder her et år efter, at krisen startede.
På webinaret citerede Malene Friis Andersen en medarbejder, der har udtalt sig ifm. et igangværende forskningsprojekt: ”Når det er, jeg bliver hørt, så føler jeg faktisk også, at jeg hører til”. Denne sætning opsummerer kort og præcist, hvordan involvering og dialog skaber direkte værdi i form af følelsen af større tilhørsforhold til arbejdspladsen.
”Samarbejdsudvalget kan sikre en lokal drøftelse af, hvad vi gør, hvordan vi kan være i det, hvad skal informationsniveauet være i det” sagde Malene Friis Andersen på webinaret. Og det er nemlig det, SU kan: at skabe et rum, hvor medarbejder- og ledelsesrepræsentanter kan få nogle gode drøftelser om mellemregninger og bevæggrunde for diverse beslutninger, så medarbejdersiden føler sig anerkendt og hørt, og forstår, hvorfor ledelsen handler, som den gør. Disse drøftelser er med til at skabe mening i arbejdet og samtidig skabe forudsigelighed, fordi medarbejderne undervejs inddrages i, hvorfor og hvornår diverse tiltag træder i kraft.
En af de største udfordringer for arbejdsfællesskaber under coronakrisen har været at opretholde og etablere sociale relationer. Det er blevet klart, at der ikke kun sker relationsskabelse over kaffemaskinen, men også i den fælles opgaveløsning, som har været under pres, både for dem der arbejder på distancen, men også dem, der er fysisk på arbejdspladsen, hvor afstand, mundbind og håndsprit fylder. Det er derfor vigtigt at få drøftet i samarbejdsudvalget, hvordan den tavse viden kan blive sagt højt, så bl.a. nyansatte og medarbejdere i periferien føler sig som en del af arbejdsfællesskabet.
På www.coronatrivsel.dk kan I finde redskaber til at få sat gang i disse samtaler.
Samarbejdsudvalgets opgaver ift. at sikre den organisatoriske læring
Malene fremhævede i forbindelse med webinaret samarbejdsudvalgets rolle i forhold til at fastholde læringen fra perioden med nedlukning, hvor opgaveløsning og distance-samarbejde har været hverdagen for de allerfleste af os: ”Hvordan får vi benyttet os af det gode, som fleksibiliteten giver os uden at ende i grænseløsheden? Vi skal lave nogle fælles spilleregler for, hvordan gør vi det her bedst muligt.”
Malene fortalte, at forskning i distancearbejde viser, at det er ”et tveægget sværd”. Og drøftelsen af både fordele og ulemper ved distancearbejde er vigtig at have i samarbejdsudvalget, så arbejdspladsen kommer ”back to better” og ikke blot ”back to normal”. Samarbejdsudvalgene har en vigtig rolle ift. at bringe læringen fra hjemmearbejdet med tilbage på arbejdspladsen og holde fast i det, der fungerer.
Malene fortalte uddybende, at nogle mennesker oplever en enorm frihed i at arbejde hjemmefra og trives i den meget fleksible arbejdsform, mens andre synes, at work/life-balancen skrider, når arbejdspladsen rykkes inden for hjemmets fire vægge. Disse erfaringer er vigtige at trække med ind i samarbejdsudvalget, så tilrettelæggelsen af arbejdet kan blive planlagt ud fra disse nye erfaringer, som både medarbejdere og ledelser har gjort sig. På den måde sørger man for, at arbejdspladsen ikke falder tilbage i gamle mønstre med det samme, men faktisk trækker læring ud af krisen.
Helt konkret foreslår Malene Friis Andersen, at man f.eks. kan have et læringsdokument på et fællesdrev, hvor alle kan gå ind og skrive læringspunkter og refleksioner ind, så samarbejdsudvalget har nem og hurtig adgang til medarbejdernes erfaringer, og så disse erfaringer ikke går tabt.
Men det er også vigtigt at have fokus på, at fleksibilitet øger risikoen for stress, netop fordi grænserne udviskes. Der ligger derfor en stor opgave for samarbejdsudvalget i at sikre, at der bliver skabt en sund balance mellem fleksibilitet og grænseløshed.
SU skal gøre en forskel
”Samarbejdsudvalget er sat i verden for at gøre en forskel. Samarbejdsudvalget skal ikke bare være en række formaliserede kaffemøder, men rent faktisk være noget værdifuldt for organisationen. Og det kræver, at både ledelse og medarbejdere får kanaliseret de ting, der fylder på arbejdspladsen og skal håndteres, ind i SU. Så kan man gennem dialogen finde de gode løsninger.” Sådan sagde Magnus Bryde, koordinerende konsulent for Samarbejdssekretariatet, på webinaret.
Samarbejdsudvalget bærer en stor del af ansvaret for, at der bliver truffet kloge beslutninger, hvor alle lag af organisationen er involveret og bliver hørt, så ledelsen kan træffe deres beslutninger på kvalificeret grundlag. Det gælder både beslutninger, der påvirker arbejdspladsen på den korte og lange bane.
Malene Friis Andersen rundede webinaret af med en sætning, der siger det kort og godt: ”Hvis det ikke er nu vi skal bruge samarbejdsudvalget – hvis det ikke er nu, vi skal bruge det potentiale, der ligger i den danske model – hvornår er det så?”.
Læs mere
Hvis du vil læse mere om, hvordan SU’s arbejde kan foregå under corona, kan du finde inspiration til dette i vores blogindlæg. Her skriver vi både om, hvad der er samarbejdsudvalgets opgaver, samt hvad vi anbefaler, at man er opmærksom på, når man afholder SU-møder på distancen.