Nogle gange er en halv eller en hel dag med vores undervisere nok til at få samarbejdet til at glide bedre i SU, men nogle gange kan der være brug for mere. Samarbejdssekretariatets koordinerende konsulent, Pia Lassen, der var ansvarlig for forløbet for UCL Socialrådgiveruddannelsen, fortæller her hvorfor:
De konkrete problemer, der er den direkte årsag til, at arbejdspladserne kontakter os, er ofte kun symptomer på bagvedliggende udfordringer i samarbejdet – og dem når vi sjældent omkring på en dag. Så kan vi måske putte plaster på såret, men vi kan ikke nå at finde årsagen til, at det er opstået i første omgang, og så dukker det som regel op igen.
Er der nogle udfordringer, der går igen på arbejdspladserne?
Der er flere. Vi ser ofte, at der opstår uklarhed omkring rollerne. Hvis man som medarbejderrepræsentant primært henter perspektiver fra ens faglige bagland, kan man nemt få en rolle som tillidsrepræsentant, men det er ikke den rolle, man har som medarbejderrepræsentant i samarbejdsudvalg. Her skal man repræsentere hele gruppen af medarbejdere. Altså både socialrådgiverne og kantinedamen og pedellen. Det betyder jo ikke, at man ikke må tale med sin faglige klub, men man skal huske også at tale med kollegaer fra andre personalegrupper end ens egen.
Hvad er det for en rolle man har som medarbejderrepræsentant i et samarbejdsudvalg?
Som medarbejderrepræsentant i et samarbejdsudvalg er din rolle ikke at forhandle på vegne af dine kollegaer, men du skal derimod bringe deres perspektiver med ind i drøftelser, hvor fokus er på at kvalificere ledelsens beslutninger og dermed have fokus på arbejdspladsens fælles bedste.
Og hvad er det for en rolle, I i Samarbejdssekretariatet tager på jer?
Vores rolle er aldrig at give den ene eller anden part ret, men derimod at give dem redskaber og nogle metoder, der kan hjælpe dem med at sætte sig ind i hinandens virkeligheder. På den måde arbejder vi rigtig meget med at ændre narrativerne på arbejdspladsen. Man kan sige, at vores rolle er at ændre de historier, de lokale parter fortæller – både om sig selv og om hinanden. Det er vigtigt at nå frem til et fælles fokus, for man er ikke modparter i SU. Men har tværtimod et fælles ansvar for at få samarbejdet til at fungere.
Hvordan gør I det?
Det er jo arbejdspladserne, der inviterer os, og jeg har meget stor respekt for den tillid, der bliver vist os, når vi bliver inviteret ind i et rum, der er så vigtigt for samarbejdet på arbejdspladsen. Det er et stort privilegie at få lov til at arbejde med at understøtte samarbejdet på statens arbejdspladser, og når det lykkes er jeg altid meget glad – men også meget bevidst om, at det er udvalgets fortjeneste, ikke min.
Det, vi kan, er at skabe afklaring omkring roller og forventninger, og så kan vi skabe klarhed omkring Samarbejdsaftalens bestemmelser – og inspirere med vores faglige viden og vores viden om praksis på andre arbejdspladser. Udover det kan vi skabe trygge rammer og facilitere processen, men resten er op til samarbejdsudvalget – og det kan være en stor opgave at løse.
Kan du komme med et eksempel?
UCL har jo selv fortalt om deres oplevelse med et forløb, og jeg synes faktisk, det er et meget godt eksempel på lige præcis det. Undervejs i processen på UCL blev det tydeligt, at der havde været en konflikt, som havde gjort samarbejdet ekstra svært. Det var en medarbejderrepræsentant, der fik sat ord på konflikten, og det var stærkt at opleve, hvor konstruktivt det blev modtaget af ledelsen. Det krævede et stort mod fra medarbejderrepræsentanten og det krævede også mod fra ledelsens side ikke blot at gå ind i en forsvarsposition. Det betød, at gruppens medlemmer kunne få bearbejdet konflikten, og ledelsen fik mulighed for at give en undskyldning, som medarbejderrepræsentanterne tog imod. Det kan virke banalt, men der var tale om en konflikt, der havde stået på i flere måneder, og det var derfor en stor sten at få fjernet i forhold til det fremtidige samarbejde, og det var en sten, som jeg ikke kunne fjerne for dem. Da den blev fjernet, kunne vi komme til at arbejde med de andre mere strukturelle ting på arbejdspladsen – ellers havde det været meget svært.
Samarbejdssekretariatet tilbyder flere former for rådgivning og forløb. Du kan se et eksempel på et forløb herunder – og du kan læse mere om vores ydelser her.