Interview med tidligere konsulent i Samarbejdssekretariatet, Niels Bundgaard
Niels Bundgaard var en af de to konsulenter fra Samarbejdssekretariatet, der hjalp Fyns Politi med at få samarbejdet tilbage på sporet efter en konflikt, der havde vokset sig så stor, at dialogen var gået i stå. Samarbejdssekretariatet trådte til på et tidspunkt, hvor Fyns Politiforening havde afbrudt samarbejdet, og den daværende formand for foreningen, Steffen Daugaard, havde krævet daværende politidirektør Kit Claudi Grøn-Iversen fyret. Niels Bundgaard fortæller her, hvordan han oplevede forløbet.
”Da vi startede op var det ret tydeligt, at parterne ikke var klar til dialog. Samtidig var Samarbejdsudvalget i tvivl om, hvad et SU skulle bruges til. Det var den tvivl, vi valgte at tage udgangspunkt i, da vi tilrettelagde forløbet, der meget kom til at handle om, hvad det er for et rum, man træder ind i, og hvordan man bedst bruger det rum som en ramme om samarbejdet. Vi planlagde seks seancer over et år, og så fik de en åben telefonlinje, hvor de kunne ringe og læsse af uden der blev taget referat – og det gjorde de, men det blev jo mindre og mindre, efterhånden som de blev bedre til at tage dialogen sammen i stedet for gennem mig.”
Og hvad tror du åbnede for den dialog?
”Det gjorde de selv. Det er en rigtig vigtig pointe, at de selv flyttede sig. Vi havde en meget tilbagetrukket mæglingsstil, der havde mere fokus på at styrke dialogen mellem dem mere end på at lave konkrete aftaler. Så vi hjalp dem med at få skabt nogle rum for dialog, og få skruet de rum sådan sammen, at de fik lyttet til hinanden, men det var dem, der trådte ind i det rum. Og de gik helhjertet ind i det – både Kit, Kurt (SU-medlem og næstformand i Fyns Politiforening, Kurt Bønnelykke Nielsen, red.) og Steffen.”
Det virker som et lang strækning at tilbagelægge på relativt kort tid, hvis man tænker på at samarbejdet var rullet helt tilbage i nul. Hvad var det I kom med, som satte den bevægelse i gang?
”Vi kommer ikke med en trylledrik. Det handler grundlæggende om at være tilstede i rummet og lytte. Og så handler det om at få skilt diskussionerne lidt ad.”
Og hvad er det typisk der sker, når diskussionerne og samarbejdet går i hårdknude, som det jo gjorde her?
”Det er ofte organisationer, som har været i granatchok. Hvor der har været et pres for at gennemføre store forandringer eller besparelser på kort tid. Når jorden skælver under en, kan det være svært at samarbejde.”
Har du et godt råd til, hvordan man værner om samarbejdet – også i de situationer?
Det kan være en god ide at tage et helikopterperspektiv, og få sat nogle ord på, hvordan man synes samarbejdet forløber, og hvad det er for et samarbejde og en dialog man gerne vil have. Det bør man gøre jævnligt. Det kan være et kvarters evaluering efter hvert møde, hvor man snakker om, hvordan man har oplevet det – går man frustreret væk eller har det givet værdi.
Og her til sidst: hvad er vigtigt at få med?
Det er vigtigt at få med, at det godt kan lade sig gøre at gå fra at kræve lederen fyret på åbent TV til at samarbejde igen. Der er en vej derhen. Det kræver tid og ressourcer at gå den, men den er der. Det synes jeg er vigtigt, og det er noget jeg virkelig har taget med mig.
Hvis du høre Kit Claudi Grøn-Iversen og Kurt Bønnelykke Nielsen fortælle hele historien om konflikten i Fyns Politi, kan du komme forbi vores debatarrangement den 31. oktober. Du kan tilmelde dig her. Og mens du venter kan du også læse vores interview med Kurt her, og vores interview med Kit her.