DTU er som en af Danmarks største uddannelsesinstitutioner optaget af, hvordan det formaliserede samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere skaber størst værdi
Af Pia Lassen
I sommeren 2022 valgte hovedsamarbejdsudvalget at igangsætte en ordning med samarbejdsfora på små enheder, hvor der på grund af et begrænset antal medarbejdere ikke skal oprettes samarbejdsudvalg, men i stedet skal samarbejdes efter de samme principper, som er indeholdt i samarbejdsaftalen. Som del af ordningen udarbejdede direktionen og repræsentanterne for de forhandlingsberettigede organisationer på DTU en standardforretningsorden, der regulerer drøftelserne i samarbejdsfora for små enheder.
Vi har interviewet HR-partner Nina Fog og fælles-TR Kasper Bøgh Pedersen om HSU’s drøftelser i forbindelse med etableringen af ordningen. Nina var den, der oprindelig foreslog etableringen af ordningen, og Kasper var næstformand i HSU på det tidspunkt, ordningen blev etableret.
Etableringen af ordning med samarbejdsfora for små enheder
Kasper fortæller følgende om hans erfaring som mangeårig TR på DTU:
”Gennem årene har der været frustrationer over en oplevelse af rod. Det er min opfattelse, at dette skyldes, at der på små enheder ikke er et professionelt embedsværk, samtidig med at HR kan opleves som værende meget langt væk, og derudover er der typisk ikke en lokal TR. Dette skaber et disconnect mellem ledelsen og medarbejderne – et forhold, som samarbejdsudvalget på større enheder normalt medvirker til at afhjælpe. Vi har fx haft eksempler på enheder, hvor der har skullet gennemføres en fyringsrunde, og hvor der ikke har været en måde at gøre det på, der involverede medarbejderne på rette vis. Ledelsen har haft de bedste intentioner om at tilrettelægge en god proces, men det var umuligt for dem at finde ud af hvordan.”
Det var i forbindelse med opdelingen af en meget stor afdeling til to mindre afdelinger, at den ene afdeling udtrykte et behov for at tale med ledelsen omkring en række forskellige forhold. I den forbindelse valgte Nina i sin egenskab af HR-partner at foreslå, at kommunikationen mellem ledelse og medarbejdere ved små enheder i højere grad blev sat i system og formaliseret:
”Det er en antagelse, der ikke nødvendigvis holder vand, at der er god dialog mellem ledelse og medarbejdere i små enheder – det er ikke nødvendigvis tilfældet. Det, at man er tættere på hinanden, giver ikke nødvendigvis en god dialog. Nogle gange er man FOR tæt på hinanden. Vi oplever fx tit, at små enheder bliver bygget op omkring en karismatisk leder, der kan tiltrække bevillinger, men der er ikke som sådan en professionel ledelse. Det resulterer nogle gange i, at hvis man som medarbejder ønsker at rejse en problemstilling, kan det blive taget meget personligt. Der er det en udfordring, at enheden er så lille.”
og uddyber:
”I små enheder opstår der let nogle narrativer om en stærk far i form af en stærk leder og en familiekultur med intern rekruttering. Dette gør det svært for medarbejderne at navigere. Og det er jo et kæmpe problem for DTU ift. både produktivitet og effektivitet, hvis medarbejderne ikke trives.”
Behovet for en særlig ordning for små enheder
Da HR løftede problemstillingen over for direktionen og HSU, var TR-gruppens umiddelbare reaktion, at der måtte etableres samarbejdsudvalg også for disse enheder. Efter en række drøftelser nåede HSU dog frem til, at der skulle etableres en særlig ordning for de små enheder. Kasper fortæller således om overvejelserne:
”Men så satte vi os ned og snakkede om det og fandt ud af, at det måske alligevel ikke var så god en idé, fordi det også handler om at finde balancen. Et samarbejdsudvalg skal have en vis størrelse for at give mening, og hvis halvdelen af medarbejderne i enheden sidder i samarbejdsudvalg, bliver det problematisk. Så bliver fortællingen, at der er nogen, der er fravalgt, snarere end at der er nogen, der er udpeget til at repræsentere deres kollegaer.
Nina supplerer med overvejelserne fra HR-partnernes side:
”Det skal opleves som meningsfyldt for dem, der sidder det, og jeg var derfor også bekymret for, om ikke det ville være ”at skyde gråspurve med kanoner” at etablere samarbejdsudvalg på disse små enheder.”
Begge oplevede, at direktionen bakkede op om initiativet og ønskede at støtte dialogen både lokalt og mellem ledelseslagene ved at professionalisere og systematisere den.
Det er formelt valgfrit, om enhederne ønsker at have et samarbejdsforum eller ej, og der er ikke aftalt sanktioner over for de enheder, der ikke ønsker dette. Ifølge Nina og Kasper opfatter hverken rektor eller HSU det dog som valgfrit, og det betyder formentlig, at en enhed, der ikke ønsker at etablere et samarbejdsforum, vil komme til at have et relativt problematisk forhold til såvel HR som TR-gruppen.
Formaliseringen af samarbejdet er med til at skabe værdi
Både Kasper og Nina oplever, at formaliseringen af drøftelserne på DTU’s mindre enheder skaber værdi for organisationen.
For at opnå denne værdiskabelse er der dog en række forhold, der skal være på plads. Kasper anfører dette ud fra sit TR-perspektiv:
”Det er vigtigt, at nye ledere, der skal adoptere konceptet, får en erkendelse af, at her er der en mulighed for dialog med TR eller andre repræsentanter for medarbejderne, uden at der er en sag. Normalt er det ellers kun der, de møder os tillidsfolk. Hele pointen er er at få den samme dialog og tillid, som man har i de gode samarbejdsudvalg. Ved at mødes et par gange om året, får man lært hinanden at kende, og det er en stor hjælp i forbindelse med evt. krisehåndtering, men man får også talt sammen inden en evt. krise opstår. Hvis en direktør forstår det og tager ejerskab for det, gør det en stor forskel, både for samarbejdet lokalt, men også for forretningen.”
Nina anfører derudover, at det er vigtigt med tålmodighed:
”Værdiskabelsen var ikke specielt tydelig i starten, men retrospektivt står den meget tydeligt frem. Det tager tid at løbe ordningen i gang.”
Fakta om samarbejdsfora på DTU
Formålet med DTU’s samarbejdsfora er at sikre videndeling og information mellem ledere, tillidsrepræsentanter og medarbejdere i de enheder, der qua deres størrelse ikke har et LSU.
Der er aftalt en forretningsorden for DTU’s samarbejdsudvalg mellem DTU og repræsentanterne for de forhandlingsberettigede organisationer. På samme vis er der nu aftalt en standard forretningsorden for DTU’s samarbejdsfora. I denne tages der højde for årshjulet for drøftelser i DTU’s samarbejdsudvalg, samtidig med at der tages højde for de særlige forhold på små enheder, herunder det forhold, at der som hovedregel ikke er en lokalt valgt TR.
Samarbejdsforummets ledelsesside består af enhedens direktør samt alle ledere i enheden med personaleansvar. Medarbejdersiden består af de tillidsrepræsentanter, der repræsenterer medarbejderne i den pågældende enhed. Tillidsrepræsentanterne vælger (blandt sig selv) en kontaktperson, der står for den løbende kontakt til direktøren. Har enheden en arbejdsmiljørepræsentant, deltager denne på samarbejdsforummets møder. Derudover deltager enhedens HR-partner i møderne.
Direktøren leder samarbejdsforummet og dets møder. Medarbejdersidens kontaktperson planlægger i samarbejde med direktøren og HR partneren møderne. Direktøren sikrer, at en sekretær stilles til rådighed for forummet og deltager på møderne. Denne rolle kan ikke udfyldes af et medlem af medarbejdersiden.
Der afholdes mindst 2 ordinære møder om året. Møderne tilstræbes planlagt jævnfør DTU’s årshjul for samarbejdsudvalg, således at bl.a. emner som UMV, handlingsplan, årsrapport m.v. kommer på samarbejdsforummets dagsorden inden færdiggørelse og aflevering. Ekstraordinære møder kan indkaldes efter behov og med kort varsel, hvis direktøren eller medarbejdersidens kontaktperson anmoder om det. Sagkyndige kan indkaldes til punkter på dagsordenen jf. Samarbejdsaftalens regler.
Kontaktpersonen opfordres til at efterspørge punkter til dagsorden (gerne på en mail) hos enhedens medarbejdere inden mødet. Efter møderne afholdes et medarbejdermøde, hvor enhedens medarbejdere orienteres om de drøftelser, der har været, og har mulighed for at give input til udvalgets videre drøftelser. Ledelsen deltager ikke i medarbejdermøderne. Det er dog Direktøren, der indkalder til møderne, for dermed at signalere vigtigheden af at medarbejderne prioriterer at deltage i disse. Enhedens HR-partner kan inviteres med til medarbejdermøderne, hvis kontaktpersonen eller medarbejderne ser et behov for dette.
Kommer enheden op på mere end 25 fastansatte medarbejdere, skal der nedsættes et samarbejdsudvalg og et arbejdsmiljøudvalg.
Forretningsordenen kan opsiges med 3 måneders varsel.
Ordningen trådte i kraft sommeren 2022. Der er tale om en forsøgsordning, der vil blive evalueret og evt. justeret. Der var oprindelig 2 enheder, der startede med ordningen. I dag er der en enhed, og der er en forventning om at ordningen oprettes på to nyoprettede centre og yderligere en nyoprettet enhed.