Mange mennesker har det ikke godt, når der opstår uenighed på arbejdspladsen, og vil derfor gerne undgå konflikter. Men uenighed er en uundgåelig del af samarbejdet på en arbejdspladsen, og derfor har Samarbejdssekretariatet udviklet to nye kurser, der giver SU mulighed for at arbejde med konflikter.
Vores to koordinerende konsulenter, Magnus Bryde og Pia Lassen, fortæller her om deres tanker for udviklingen af de to kurser.
Hvorfor har I besluttet at udvikle to kurser omkring konflikter på arbejdspladsen?
Det har vi, fordi vi oplever et ønske fra arbejdspladserne om at få redskaber til at arbejde med dette emne. Både ift. at udvikle et dialogforum i samarbejdsudvalget, hvor der i højere grad er plads til uenighed, og det at kunne bruge det konstruktivt, men også i forhold til, at SU kan være en aktør i forhold til udvikle en kultur på arbejdspladsen, hvor der er plads til, at man ser forskelligt på tingene, uden at det bliver problematisk for relationerne – altså det, man kan kalde en konfliktrummelig kultur.
Det ligger i SU’s natur, at der er forskellige synspunkter, holdninger og perspektiver repræsenteret, og det er derfor også ganske naturligt, at der kan opstå uenigheder i SU såvel som på arbejdspladsen. Men hvis uenighederne vokser og udvikler sig på en måde, hvor det går ud over relationerne, således at der er tale om en egentlig konflikt, kan det være ødelæggende for arbejdspladsen – med mindre man anvender konflikten konstruktivt og som en drivkraft til fællesskab, forståelse og til at genopbygge sunde relationer og et bedre samarbejde.
Hvad går kurserne ud på?
De nye kurser adskiller sig i en vis forstand fra vores øvrige kurser, da de i høj grad er baseret på, at medlemmerne af samarbejdsudvalgene lærer en metode til have dialogiske samtaler.
Den dialogiske samtale er det begreb, vi anvender om de samtaler, hvor man er nysgerrig på hinandens virkelighed – hvor man er lyttende og spørgende, ift. hvad hinanden tænker, og ikke på at argumentere og få ret eller nå til enighed. Det er en samtaleform, der fordrer, at alle kommer til orde på ligeværdig vis og med en respekt for, hvad man respektivt repræsenterer ind i SU-arbejdet. Dette understøtter i yderligere omfang det centrale formål, der er med SU-systemet – at det er de forskellige synspunkter og holdninger, der skal frem, således at beslutningsgrundlaget bliver grundigt beriget med alle medarbejdergruppers perspektiver og ikke blot majoriteten eller dem der taler først og højst. Metoden bygger værdimæssigt på tankerne fra ”Deep Democracy”-teorien, men vi har fået Center for Konfliktløsning til at hjælpe os med at udvikle modellerne fra denne teori til et format, der passer til det, der er genstandsfeltet for og formålet med SU-arbejdet.
Hvad er forskellen på kurserne?
Det ene kursus har fokus på, hvordan samarbejdsudvalget kan arbejde med udviklingen af mere dialogiske SU-møder og dermed en understøttelse af de interne relationer og muligheden for i højere grad at få noget værdi ud af SU. Kurset giver redskaber til at arbejde med uenighed internt i udvalget. På vores mange besøg på de statslige arbejdspladser oplever vi, at en potentiel kilde til konflikter i SU kan være det forhold, at man som medlem af et samarbejdsudvalg repræsenterer forskellige holdninger, ligesom påtænkte ledelsesmæssige beslutninger kan have forskellige konsekvenser for forskellige medarbejdergrupper på arbejdspladsen. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at udarbejde et konfliktkodeks, som kan anvendes, hvis uenigheder eskalerer til et uhensigtsmæssigt niveau, eller som kan være med til at nedskalere eksisterende konflikter.
Det andet kursus er målrettet det erfarne samarbejdsudvalg, der gerne vil sætte fokus på, hvordan SU i højere grad kan blive en aktør i forhold til at sikre en kultur på arbejdspladsen, hvor der er plads til forskellige holdninger. På kurset skærpes SU-medlemmernes bevidsthed omkring de mekanismer, der kan medvirke til at skabe konflikter, og der arbejdes med kommunikationsformer, der kan være med til at skabe rum til at have forskellige holdninger og perspektiver.
Er kurserne kun for samarbejdsudvalg, der har mange konflikter?
I princippet er kursene målrettet alle samarbejdsudvalg – og måske især de samarbejdsudvalg, hvor der ikke er store konflikter, men som gerne vil have øget værdi ud af deres drøftelser ved at lære nye metoder til mødeledelse, der skal sikre dialog fremfor passiv kommunikation og orientering. Og så forudsætter vi selvfølgelig, at medlemmerne af udvalget tidligere har været på kursus i samarbejdsaftalen, eller i det mindste har godt styr på de basale ift roller og forventninger.
Hvis et samarbejdsudvalg har et meget konfliktfyldt samarbejde eller en uenighed om en konkret ting, er de meget velkommen til at kontakte sekretariatet, og så kan vi sammen finde ud af, om kurset er relevant, eller om det snarere er et af sekretariatets øvrige tilbud, herunder partsneutral konfliktvejledning, der vil være mere relevant.